آموزش توییتر

توییتر چیست؟ شبکه اجتماعی پرمخاطبی که دنیا را متحول کرد!

بنر کانال تلگرام راهنمالند

توییتر یک شبکه اجتماعی و یک سرویس ارائه‌دهندهٔ میکروبلاگ است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا پیام متنی را که توییت (Tweet) نامیده می‌شود را به‌راحتی در این پلتفرم ارسال کنند. همچنین توییتر کاربردهای متنوعی دارد. به‌عنوان مثال برخی از کاربران از توییتر برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، برخی دیگر از آن برای دنبال کردن اخبار و رویدادها و برخی دیگر از آن برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند.

همچنین برخی از کاربران اطلاعات بسیار کمی از توییتر دارند و همین‌طور به خاطر تغییر نام توییتر به X، بسیار گیج شده‌اند و علت این تغییر بزرگ را نمی‌دانند. در این راستا با راهنمالند همراه باشید تا بیشتر با این پلتفرم آنلاین آشنا شوید و به سوال توییتر چیست نیز پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: آموزش بازیابی رمز توییتر

توییتر چیست؟ شبکه اجتماعی پرمخاطبی که دنیا را متحول کرد!

تاریخچه توییتر از پیامک تا منبع خبری

توییتر یک شبکه اجتماعی بسیار معروف است که در سال ۲۰۰۶ توسط جک دورسی، نوآ گلس، بیز استون و اوان ویلیامز ایجاد و در ژوئیه همان سال به‌صورت عمومی معرفی شد.

ایده اولیه توییتر ایجاد یک سیستم پیامرسان داخلی بود که کارمندان Odeo یک شرکت پخش صوتی، بتوانند از آن برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر استفاده کنند. اما پس از مدتی دورسی و همکارانش متوجه شدند که توییتر می‌تواند برای اهداف عمومی‌تری نیز استفاده شود. از‌این رو توییتر به سرعت محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۰۷ بیش از یک میلیون کاربر داشت. در سال ۲۰۰۸ توییتر به یک شرکت خصوصی تبدیل شد و در سال ۲۰۱۳ به‌صورت عمومی عرضه شد.

علاوه‌بر آن، این شبکه اجتماعی روزانه توسط بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال استفاده می‌شود و برای اهداف مختلفی مانند برقراری ارتباط، اطلاع‌رسانی و سرگرمی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۲۲، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، پیشنهاد خرید توییتر را با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار ارائه کرد. این پیشنهاد با موافقت هیئت مدیره توییتر مواجه شد و در نهایت در اکتبر ۲۰۲۲ به سرانجام رسید. ماسک در زمان خرید توییتر اعلام کرد که قصد دارد این شبکه اجتماعی را به یک پلتفرم آزاد بیان تبدیل کند. او همچنین وعده داد که توییتر را از تبلیغات تجاری دور کند و الگوریتم‌های آن را شفاف‌تر کند و همان‌طور که می‌دانید ماسک پس از خرید توییتر، نام آن را به «X» تغییر داد.

البته باید بگوییم ایلان ماسک پس از خرید توییتر با چالش‌های مختلفی روبرو شده است. او با انتقاد از نحوه مدیریت توییتر در گذشته، وعده داده است که این شبکه اجتماعی را به یک پلتفرم آزاد بیان تبدیل کند. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که این تغییرات می‌تواند منجربه انتشار بیشتر اطلاعات نادرست و توهین‌آمیز در توییتر شود. به همین خاطر آینده توییتر تحت مالکیت ایلان ماسک نامشخص است، اما با این وجود واضح است که این شبکه اجتماعی در سال‌های آینده با تغییرات اساسی روبرو خواهد شد.

توییتر چیست؟ شبکه اجتماعی پرمخاطبی که دنیا را متحول کرد!
توییتر چیست؟ شبکه اجتماعی پرمخاطبی که دنیا را متحول کرد!

استفاده از توییتر چه کاربرد و مزیتی دارد؟

توییتر یک شبکه اجتماعی متن‌محور است که کاربران می‌توانند در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اخبار و اطلاعات را به اشتراک بگذارند و نظرات خود را به آسانی بیان کنند. همچنین این شبکه اجتماعی با وجود محدودیت کاراکتری، کاربردها و مزایای متعددی دارد که در ادامه به چهار مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  1. ارتباط و تعامل با دیگران

توییتر یک ابزار عالی برای ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران و افراد دیگر است و کاربران می‌توانند با دنبال کردن یک‌دیگر، توییت‌های یکدیگر را ببینند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. درواقع این تعامل می‌تواند شامل پاسخ دادن به توییت‌ها، لایک کردن توییت‌ها، ری‌توییت کردن و ارسال پیام مستقیم باشد. توییتر همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا گروه‌های مختلف تشکیل دهند و در آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این گروه‌ها می‌توانند بر اساس موضوعات مختلف مانند علاقه‌مندی‌های مشترک، حرفه یا محل زندگی نیز تشکیل شوند.

  1. پیگیری اخبار و رویدادهای روز

توییتر یکی از بهترین منابع برای پیگیری اخبار و رویدادهای روز است و کاربران می‌توانند با دنبال کردن رسانه‌های خبری، افراد مشهور و فعالان حوزه‌های مختلف، از آخرین اخبار و رویدادهای جهان آگاه شوند. علاوه‌بر آن توییتر به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم از منابع اصلی اخبار را دریافت کنند که این امر  باعث می‌شود تا کاربران از اخبار و رویدادهای روز به سرعت و به‌طور دقیق مطلع شوند.

  1. اعلام نظر و اشتراک‌گذاری اطلاعات

شما می‌توانید در توییتر در مورد موضوعات مختلف نظر خود را بیان کنید، اطلاعات و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و با دیگران در مورد موضوعات مختلف بحث و گفتگو کنید. همچنین همان‌طور که می‌دانید توییتر یک ابزار قدرتمند برای ابراز نظر است و شما می‌توانید در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و غیره نظر خود را به راحتی در قالب متن، عکس، ویدیو، یا حتی گیف بیان کنید. علاوه‌بر آن شما می‌توانید اطلاعات و تجربیات خود را در مورد اخبار، حوادث، مقالات، کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی و غیره با دیگران به اشتراک بگذارید.

  1. بازاریابی و تبلیغات

در آخر، کسب‌وکارها می‌توانند از توییتر برای معرفی محصولات و خدمات خود، برقراری ارتباط با مشتریان و افزایش آگاهی از برند استفاده کنند. درواقع توییتر به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با مخاطبان هدف خود به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کنند تا محصولات و خدمات را به افراد بیشتری معرفی کنند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، توییتر کاربردهای دیگری نیز دارد. به‌عنوان مثال، توییتر می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات و نظرات، برگزاری نظرسنجی‌ها و مسابقات و تولید محتوای خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آموزش فعالسازی دارک مود توییتر

معرفی اصطلاحات کاربردی در توییتر

اصطلاحات توییتر، زبان خاص این شبکه اجتماعی است که کاربران برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند و آشنایی با این اصطلاحات برای استفاده‌ موثر از توییتر بسیار ضروری است. به همین خاطر در ادامه به برخی از مهم‌ترین اصطلاحات توییتر اشاره می‌کنیم که به‌طور کلی عبارت‌اند از:

  • توییت (Tweet): یک پیام کوتاه متنی که در توییتر ارسال می‌شود و می‌توانند حداکثر 280 کاراکتر داشته باشند.
  • هشتگ (Hashtag): یک کلمه یا عبارت که با نماد # (شبکه) آغاز می‌شود و برای سازمان‌دهی توییت‌ها براساس موضوع استفاده می‌شود. برای مثال هشتگ #آب_زندگی برای توییت‌هایی که در مورد موضوع آب منتشر می‌شوند استفاده می‌شود.
  • ریتوییت (Retweet): بازنشر توییت یک کاربر دیگر است که برای ریتوییت کردن یک توییت، کافی است بر روی دکمه‌ ریتوییت در زیر توییت کلیک کنید.
  • فیواستار شدن (Become a star): یک توییت زمانی فیواستار می‌شود که بیش از هزار نفر آن را لایک کنند.
  • رشته توییت (Tweet thread): توییت‌های پشت سر هم که موضوع واحدی دارند.
  • لایک (Like): نشان دادن علاقه‌ی کاربر به یک توییت. برای لایک کردن یک توییت کافی است بر روی دکمه‌ی لایک در زیر توییت کلیک کنید.
  • فالو (Follow): دنبال کردن یک کاربر دیگر. با فالو کردن یک کاربر توییت‌های او در صفحه‌ اصلی شما نمایش داده می‌شوند.
  • پین (Pin): ثابت کردن یک توییت در بالای صفحه‌ اصلی. برای پین کردن یک توییت کافی است بر روی دکمه‌ پین در زیر توییت کلیک کنید.
  • پری‌ویوت (Private): غیرعمومی کردن اکانت توییتر. با غیرعمومی کردن اکانت تنها افرادی که شما آنها را تأیید کرده‌اید می‌توانند توییت‌های شما را ببینند.
  • بلوک (Block): با مسدود کردن یک کاربر دیگر نمی‌توانید توییت‌های او را ببینید و او نیز نمی‌تواند توییت‌های شما را ببیند.

علاوه‌بر این اصطلاحات، ممکن است اصطلاحات دیگری نیز در توییتر وجود داشته باشد که امکان دارد در طول استفاده از این شبکه اجتماعی با آنها مواجه شوید.

بنر کانال تلگرام راهنمالند

چگونه در توییتر مطالب محبوب را پیدا کنیم؟

اگر می‌خواهید در توییتر مطالب محبوب را پیدا کنید، دو راه اصلی وجود دارد که شامل:

  • هشتگ‌های ترند

هشتگ‌ها کلمات یا عباراتی هستند که با علامت # شروع می‌شوند که کاربران توییتر از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی توییت‌های خود استفاده می‌کنند. درواقع هشتگ‌های ترند هشتگ‌هایی هستند که در حال حاضر محبوب هستند و بیشترین استفاده را دارند.

برای پیدا کردن هشتگ‌های ترند در توییتر، می‌توانید به بخش Explore مراجعه کنید. در این بخش هشتگ‌های ترند بر اساس موقعیت جغرافیایی شما نمایش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید با تایپ کلمه یا عبارتی در کادر Search، هشتگ‌های مرتبط با آن را پیدا کنید.

  • دنبال کردن افراد و حساب‌های محبوب

اگر به‌دنبال مطالبی در مورد موضوع خاصی هستید، می‌توانید افراد و حساب‌های محبوب در آن موضوع را دنبال کنید. برای این کار، نام افراد یا حساب‌های مورد نظر خود را در کادر Search تایپ کنید. سپس، با کلیک بر روی نام آنها، وارد حساب آنها شوید. در صفحه حساب، گزینه Follow را انتخاب کنید تا آنها را دنبال کنید. در نهایت پس از دنبال کردن افراد و حساب‌های محبوب، توییت‌های آنها به طور خودکار در تایم‌لاین شما نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: حل مشکل باز نشدن توییتر

سخن پایانی

توییتر در طول سال‌های فعالیت خود، نقش مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و جریان‌سازی‌های اجتماعی داشته است. این شبکه اجتماعی همچنین به‌عنوان یک منبع خبری قدرتمند، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا از آخرین اخبار و رویدادهای جهان آگاه شوند.

علاوه‌بر آن باتوجه به تغییراتی که در توییتر پس از خرید توسط ایلان ماسک ایجاد شده است، انتظار می‌رود که این شبکه اجتماعی در سال‌های آینده با تغییرات اساسی روبرو شود. با این‌حال، واضح است که توییتر همچنان یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربرد در جهان خواهد بود و باقی خواهد ماند.

بنر خرید اکسپلور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام راهنمالند