آموزش یوتیوب

اصطلاحات یوتیوب برای مبتدیان

بنر کانال تلگرام راهنمالند

یوتیوب یک موتور جستجوی قدرتمند و یک پلتفرم رسانه های اجتماعی است. این وب سایت یک فرمت ویدئوی فوق العاده و محبوب است که بازاریابان، استراتژی استفاده از آن را در اولویت قرار می دهند. به همین دلیل دانستن اصطلاحات یوتیوب برای کاربران آن لازم و ضروری است چون هنگام کار با این پلتفرم، با آنها مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل ریزش سابسکرایب یوتیوب

فهرست اصطلاحات یوتیوب

اگر به دنبال آشنایی با اصطلاحات یوتیوب هستید، خواندن این فهرست می تواند شما را راهنمایی کند:

  • میانگین درصد بازدید (Average percentage viewed): میانگین درصد بازدید معیاری در یوتیوب است که میانگین درصد ویدیویی را که بینندگان تماشا می کنند اندازه می گیرد. APV با تقسیم کل زمان تماشای ویدیو بر تعداد کل بازدیدها محاسبه می شود. این معیار را می توان برای تعیین نرخ تعامل یک ویدیو در یوتیوب استفاده کرد. با اندازه گیری این معیار، صاحبان کانال می توانند استراتژی محتوای خود را تغییر دهند و سعی کنند ویدیوهای جذاب تر ایجاد کنند.
  • کانال یوتیوب(YouTube channel): یک کانال یوتیوب یک حساب شخصی یا حرفه ای (برند) در یک وب سایت اشتراک گذاری ویدیو است. این به شما امکان می دهد ویدیوها را به صورت رایگان آپلود و به اشتراک بگذارید و مشاهده کنید. از این کانال می توان برای اهداف مختلفی مانند سرگرمی، آموزش و بازاریابی استفاده کرد.

کاربران می توانند در یک کانال مشترک شوند تا هر زمان که سازنده، ویدیو جدیدی آپلود کرد، اعلان دریافت کنند. یوتیوب ویژگی‌هایی مانند نظر دادن، اشتراک‌گذاری و علاقه‌مندی برای دریافت نظرات بینندگان را ارائه می‌دهد.

نکته مهم: برای ایجاد یک کانال یوتیوب به یک حساب گوگل نیاز دارید. هنگامی که یک حساب گوگل ایجاد کردید، می توانید یک کانال ایجاد کنید، آن را با یک عکس پروفایل و عکس روی جلد سفارشی کنید و کار خود را در یوتیوب شروع کنید.

فهرست اصطلاحات یوتیوب
فهرست اصطلاحات یوتیوب
  • مشترک (Subscriber): سابسکرایب یکی دیگر از اصطلاحات یوتیوب است. مشترک فردی است که انتخاب می کند کانالی را دنبال کند و هنگام آپلود ویدیوهای جدید اعلان دریافت کند. اشتراک در یک کانال یک راه عالی برای به روز ماندن در مورد محتوای جدید و حمایت از سازنده کانال است. مشترک می‌تواند با گذاشتن نظرات، اشتراک‌گذاری یا لایک و یا نپسندیدن ویدیو با یک ویدیو تعامل داشته باشد.
  • مانیتایزیشن(Monetization)  : مانیتایزیشن یکی از اصطلاحات پرکاربرد یوتیوب است که بهفرآیند کسب درآمد از ویدیوهای یوتیوب و محتوای کانال یوتیوب اشاره دارد.
  • بازدیدها (Views): نشان می دهد که چند بار یک ویدیوی یوتیوب تماشا شده است. بازدیدها محبوبیت ویدیو را نشان می دهد. می توان از بازدید برای تعیین میزان موفقیت و درآمد یک ویدیو استفاده کرد.
  • دسترسی به یوتیوب (YouTube reach): به تعداد بینندگان منحصر به فرد یا تعداد دفعاتی که یک ویدیو یا کانال مشاهده شده است اشاره دارد. دسترسی یوتیوب به سازندگان محتوا و تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا تأثیر ویدیوها و کانال‌های خود را بر پلتفرم یوتیوب درک کنند.
  • دسترسی ویدیو (Video reach): تعداد بینندگان منحصر به فردی که یک ویدیوی خاص را تماشا کرده اند.
  • دسترسی به کانال (Channel reach): تعداد بینندگان منحصر به فردی که هر ویدیویی را در یک کانال خاص تماشا کرده اند.
  • حفظ مخاطب (Audience retention): درصد تماشای یک ویدیو توسط مخاطب است. حفظ مخاطب می‌تواند برای سنجش میزان جذابیت یک ویدیو استفاده شود.
  • برداشت ها (Impressions): تعداد دفعاتی که یک ویدیو یا تصویر کوچک کانال در نتایج جستجوی یوتیوب، ویدیوهای توصیه شده و مکان های دیگر مشاهده شده است.
  • مدت زمان تماشا (Watch time): یکی دیگر از اصطلاحات یوتیوب که مهم است، واچ تایم نام دارد. واچ تایم کل زمان مشاهده یک ویدیو یا کانال را اندازه می‌گیرد. معمولاً ویدیوهایی که بینندگان را برای مدت طولانی‌تری درگیر می‌کنند مرتبط‌تر تلقی می‌شوند و احتمالاً توسط الگوریتم توصیه می‌شوند. زمان تماشا با جمع کردن زمانی که هر بیننده صرف تماشای یک ویدیو کرده است، محاسبه می‌شود.
  • استوری ها (Stories): پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیس بوک و اسنپ چت، استوری های یوتیوب، ویدئوهای کوتاه موبایلی هستند که پس از ۷ روز منقضی می شوند. ویژگی استوری برای همه کانال‌های واجد شرایط با بیش از 10 هزار مشترک در دسترس است.
  • تعامل(Engagement): ویدیوهای یوتیوب که لایک، نظرات و اشتراک‌گذاری بیشتری دریافت می‌کنند جذاب‌تر تلقی می‌شوند و به احتمال زیاد توصیه می‌شوند.
  • سابقه جستجو(Search history): ویدیوهایی که به سابقه جستجوی کاربر یا ویدیوهای تماشا شده مربوط می شوند، بیشتر توصیه می شوند.
  • مکان(Location): ویدیوهایی که در موقعیت مکانی کاربر محبوب هستند، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.
  • داده های جستجو(Search Data): بیش از 2 هزار و 500 درخواست بیش از یک میلیون جستجو در ماه در یوتیوب وجود دارد. می توانید جستجوهای برتر یوتیوب را با جزئیات کاوش کنید.
  • شناسه ویدیوی یوتیوب (YouTube Video ID): یکی دیگر از اصطلاحات یوتیوب، شناسه ویدیوی یوتیوب است که به هر ویدیوی آپلود شده در پلتفرم یوتیوب، اختصاص داده می شود. این شناسه به عنوان یک کد خاص عمل می کند که یک ویدیو را از ویدیوی دیگر متمایز می کند. شناسه ویدیوی یوتیوب به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی مکان یابی، اشتراک گذاری و یک ویدیوی خاص را ارجاع بدهند.
بیشتر بخوانید: آموزش دانلود از یوتیوب
اصطلاحات یوتیوب برای مبتدیان
اصطلاحات یوتیوب برای مبتدیان
  • هشتگ ها (Hashtags): هشتگ ها در یوتیوب کلمات یا عباراتی قابل کلیک هستند که با نماد (#) نشان داده می شوند. آنها به دسته بندی و کشف ویدیوها در مورد موضوعات خاص کمک می کنند. می‌توانید از هشتگ‌های مرتبط برای افزایش دید استفاده کنید.
  • یوتیوب استودیو (YouTube Studio): یوتیوب استودیو یک اصطلاح مهم یوتیوب است. این یک داشبورد و ابزار تجزیه و تحلیل جامع برای یوتیوبرها است. اطلاعاتی رایگان در مورد عملکرد کانال، رشد مشترکین، تجزیه و تحلیل ویدیو و کسب درآمد ارائه می دهد. علاوه بر این، شما می توانید ویدیوها را آپلود کنید و جزئیات ویدیو را ویرایش کنید.
  • توضیحات (Description): توضیحات بخش متنی در یک ویدیوی یوتیوب است. همه سازندگان می‌توانند از آن برای ارائه اطلاعات اضافی درباره محتوای ویدیو، لینک ها به منابع مرتبط، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر استفاده کنند. توضیحات یوتیوب فرصتی برای ارائه زمینه بیشتر یا تعامل با بینندگان است.
  • ویدیوی خصوصی (Private Video): یک ویدیوی خصوصی یوتیوب به ویدیوی آپلود شده در پلتفرم اشاره دارد که قابلیت مشاهده آن، خصوصی، تعیین شده است. این بدان معناست که ویدیو فقط قابل دسترس افرادی که بطور خاص قصد آپلود کردن دارند و یا برای آپلود کردن مجوز دریافت کرده اند.
  • سازنده محتوا (Content Creator): ایجادکننده یا سازنده محتوا، فرد یا نهادی است که محتوای اصلی را در پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها یا پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتیوب، تولید و به اشتراک می‌گذارد. یک سازنده باید محتوایی جذاب و ارزشمند از جمله مقالات، ویدئوها، تصاویر، پادکست ها یا سایر اشکال رسانه ای برای سرگرمی، آموزش یا اطلاع رسانی برای مخاطبان هدف خود داشته باشند.
  • کپی رایت کلیم (Copyright Claim): اخطاری است که بابت استفاده بدون اجازه از محتوای دیگران دریافت می کنید و فقط بر روی ویدئو تاثیر گذار است.
  • کپی رایت استرایک (Copyright Strike): اخطاری است که بابت استفاده بدون اجازه از محتوای دیگران دریافت می کنید و بر روی کانال تاثیر گذار است
  • صفحه پایانی (End Screens): در 15 ثانیه (یا کمتر) آخر یک ویدیو نمایش داده می شود. سازندگان می توانند انتخاب کنند کدام عناصر نمایش داده شوند. عناصر احتمالی صفحه پایانی ویدیو شامل لیست پخش، کانال و لینک است.
بیشتر بخوانید: راه های افزایش سابسکرایب یوتیوب

سخن پایانی:

آشنایی با اصطلاحات یوتیوب می تواند شما را در استفاده بهتر از این پلتفرم کمک کند. امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات کافی در این خصوص دراختیار شما قرار گرفته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام راهنمالند