معرفی کسب و کار

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

احتمالا یوتیوب را با نام‌هایی مثل دومین موتور جست‌وجوی پرطرفدار دنیا یا بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو بشناسید. اما آیا می‌دانستید که این پلتفرم روزانه پذیرای بیش از 120 میلیون کاربر فعال بوده و در روز چیزی حدود 1 میلیارد ساعت ویدئو در این شبکه تماشا می‌شود؟

از دیدگاه کاربری این شبکه که گذر کنیم؛ این دیتاها یوتیوب را به عنوان یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های مارکتینگ برای کسب‌وکارهای مختلف تبدیل می‌کند؛ حتی در ایران! در واقع امروزه تبلیغات یوتیوب یکی از نوین‌ترین گزینه‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که بازده مناسبی برای آن‌ها دارد.

تبلیغات یوتیوب اما یکی گزینه‌های تبلیغ در گوگل است و شما نیز برای تبلیغ در این شبکه، نیاز به شارژ اکانت گوگل ادز خود دارید.

اما اگر می‌خواهید با تبلیغات یوتیوب آشنا شده و بیشتر در مورد مزیت‌های آن برای کسب‌وکار خود بدانید؛ پیشنهاد می‌کنم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

تبلیغات یوتیوب چیست؟

در تعریفی ساده، تبلیغات یوتیوب از گزینه‌های تبلیغاتی گوگل ادز است که این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا محصولات و یا خدمات خود را در این شبکه به کاربران هدفی که دارند معرفی کنند.

این تبلیغات معمولا در فرمت‌های مختلفی مثل ویدئوهای تبلیغاتی قابل رد کردن یا غیرقابل رد کردن به کاربران نشان داده می‌شود. اگر مثل من از یوتیوب زیاد استفاده می‌کنید؛ احتمالا با این تبلیغات آشنا باشید.

در بخش‌های بعدی این مقاله بیشتر در مورد فرمت‌های مختلف تبلیغاتی در یوتیوب صحبت می‌کنیم.

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

وقتی که صحبت از تبلیغ در یوتیوب به میان می‌آید؛ موارد مختلفی وجود دارند که این شبکه را به یک گزینه جذاب برای تبلیغ تبدیل می‌کنند. این موارد،‌ از جمله مزیت‌های تبلیغ در یوتیوب هستند:

  1. دسترسی گسترده به مخاطبان

جدا از 2.5 میلیارد کاربر فعال ماهانه در یوتیوب،‌ این شبکه در میان ایرانیان نیز محبوبیت بالایی داشته و امروزه شاهد پیشرفت روزافزون کامیونیتی فارسی یوتیوب و بالا رفتن تعداد یوتیوبرهای ایرانی هستیم. این مورد تبلیغات در یوتیوب را به یک گزینه عالی برای مارکتینگ تبدیل می‌کند.

  1. تبلیغات هدفمند

یوتیوب این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا مخاطبان خود را بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل سن، لوکیشن، علایق و یا حتی سابقه ویدئوهایی که قبلا تماشا کرده‌اند هدف قرار دهند.

علاوه بر این با تبلیغات ریتارگتینگ یوتیوب، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا افرادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید که از سایت شما بازدید کرده اما تبدیل نشده‌اند؛ یا افرادی که قبلا تبلیغ شما را دیده اما به مشتری شما تبدیل نشده‌اند.

  1. مقرون به صرفه بودن تبلیغات

جالب است بدانید که تبلیغات در یوتیوب تقریبا با هر بودجه‌ای امکان پذیر است. در یوتیوب ادز، شما می‌توانید نحوه مصرف بودجه خود را به صورت روانه تعیین کنید، محدودیت برای آن مشخص کنید و تنها زمانی هزینه تبلیغات را بپردازید که اکشن مورد نظر شما اتفاق افتاده باشد.

کلیک بر روی تبلیغ یا مشاهده کردن قسمتی از آن، از جمله اکشن‌های قابل تنظیم کردن در این مورد هستند.

  1. جذابیت بالای محتوای ویدئویی

به طور ذاتی، محتوای ویدئویی جذاب‌تر از گزینه‌هایی مثل متن یا عکس برای کاربران است. در محتوای ویدئویی دست ما برای بیان داستان کسب‌وکار و ارزش‌های آن باز‌تر بوده و می‌توانیم به شیوه کارآمد‌تری کاربران هدف خود را جذب برند کنیم.

  1. امکان بررسی نتیجه تبلیغات

درست مثل تمام گزینه‌های تبلیغاتی در گوگل، در تبلیغات یوتیوب نیز ابزارهایی در اختیار ما قرار می‌گیرند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم فاکتورهایی مثل تعداد بازدید‌های تبلیغ، نحوه تعامل کاربران با آن و یا کانورژن‌ها را بررسی کنیم.

وجود این امکان خیلی کاربردی است. چرا که این فرصت را به ما می‌دهد تا نتیجه کمپین‌های خود را بررسی کرده، بودجه تبلیغاتی که بازدهی خوبی داشته‌اند را افزایش داده و آن‌هایی که اهداف ما را تیک نزده‌اند از استراتژی مارکتینگ خود حذف کنیم.

  1. اینفلوئنسر مارکتینگ و محتوای اسپانسری در یوتیوب

قبول داشته باشیم یا نه؛ امروزه اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی نقش پررنگی در تبلیغات آنلاین داشته و یوتیوب نیز از این قاعده جدا نیست. فراموش نکرده‌اید که یوتیوب در کنار یک موتور جست‌وجو بودن، به عنوان یک پلتفرم سوشال مدیا نیز شناخته می‌شود.

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

اندکی که از پلتفرم گوگل ادز فاصله بگیریم؛ به محتوای اسپانسری و اینفلوئنسر مارکتینگ در یوتیوب می‌رسیم که این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا پروموت کردن محصولات و یا خدمات خود را به دست افراد شناخته‌شده در این شبکه و البته با تعداد مخاطب بالا بسپارند.

در این گزینه تبلیغاتی احتمال تبدیل کاربران به مشتری بالاست. چرا که افرادی تبلیغ شما را می‌کنند که مورد اعتماد مخاطبان خود بوده و برای آن‌ها ارزشمند می‌باشند. اما از طرفی دیگر، در این گزینه دیگر خبری از گزینه‌های هدف‌گیری پیشرفته گوگل ادز نیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در این مورد حتما قبل از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کرده و از جذاب بودن محتوای کانال آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

گزینه‌های مختلف تبلیغاتی در یوتیوب

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم؛ در تبلیغات یوتیوب گزینه‌های مختلفی برای تبلیغ در اختیار دارید. گزینه‌هایی که از قدیم تا به الان دستخوش تغییراتی شده‌اند.

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، این موارد مهم‌ترین گزینه‌های تبلیغ در یوتیوب هستند:

تبلیغات قابل رد کردن (Skippable In-Stream Ads):

  • محل نمایش تبلیغ: در ابتدا، انتها و یا وسط ویدئو

  • طول ویدئو: معمولا بین 15 تا 30 ثانیه، اما کاربران می‌توانند بعد از گذشت 5 ثانیه این تبلیغات را رد کنند.

  • بهترین گزینه برایایجاد آگاهی از برند؛ با امکان دادن آپشن رد کردن تبلیغات در صورتی که کاربران به دیدن آن علاقه نداشته باشند.

تبلیغات غیر قابل رد کردن (Non-Skippable In-Stream Ads):

  • محل نمایش تبلیغ: در ابتدا، انتها و یا وسط ویدئو

  • طول ویدئو: 15 تا 20 ثانیه

  • بهترین گزینه برایتبلیغات کوتاه و تاثیر گذاری که برای انتقال پیام خود، به اندکی زمان بیشتر نیاز دارند.

تبلیغات بامپر (Bumper Ads):

  • محل نمایش تبلیغ: در ابتدا، انتها و یا وسط ویدئو

  • طول ویدئو: 6 ثانیه (غیر قابل رد کردن)

  • بهترین گزینه برای: ارائه پیام‌های کوتاه و تاثیرگذار همراه با ایجاد آگاهی از برند برای مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن

تبلیغات فید (In-feed):

  • محل نمایش: صفحه‌ هوم و سرچ یوتیوب

  • در قالب عکس به کاربران نمایش داده می‌شود.

  • بهترین گزینه برای: هدایت کاربران به سایت و پیج‌های محصولات و یا خدمات

تبلیغات شرت (YouTube Shorts):

  • محل نمایش: بین ویدئوهای Short یوتیوب

  • طول ویدئو: به پیشنهاد گوگل، بهتر است کمتر از 60 ثانیه باشد.

  • بهترین گزینه برایدیده شدن در میان ویدئوهای پرطرفدار Short و تاثیرگذاری در مدت زمان کم بر روی مخاطبان

گزینه‌های تبلیغاتی دیگری مثل Masthead Ads و یا تبلیغات Outstream نیز از دیگر فرمت‌های تبلیغات ویدئویی گوگل ادز هستند.

همین امروز تبلیغات در یوتیوب شروع کنید

با توجه به مزیت‌ها و گزینه‌های مختلف تبلیغاتی که از کمپین‌های یوتیوب گوگل ادز برای شما عنوان کردیم؛ احتمالا دیگر شکی برای معرفی محصولات و یا خدمات خود به کاربران نداشته باشید.

چنانچه شما نیز پس از خواندن این مقاله، تصمیم به تبلیغ در یوتیوب گرفته‌اید؛ پیشنهاد می‌کنم با کارشناسان مجموعه جی ادز (g-ads.org) در تماس باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *