نکات رشد سایت چند فروشندگی
سایت فروشگاهی مانند یک مغازه و سایت چند فروشندگی مانند یک پاساژ است. مسلما تعداد افراد بازدیدکننده پاساژ و میزان سودآوری آن برای مالک به نسبت یک مغازه بسیار بیشتر است. اما به همان نسبت هزینههای آن بیشتر و مدیریت آن نیز پیچیده تر است.
در یک سایت چند فروشندگی یا مارکت پلیس فروشندههای مختلف میتوانند ثبت نام نموده و اجناس و خدمات خود را به فروش برسانند. در واقع این نوع سایت، واسطی میان خریداران و فروشندگان است. هر چند خود سایت نیز میتواند محصولاتی را برای فروش بگذارد. به طور مثال دیجی کالا یک مارکت پلیس است که تامینکنندگان (فروشندهها) مختلفی دارد و خودش هم یکی از تامین کنندهها است. بازارهای چند فروشنده می توانند به مشتریان کمک کنند تا راه حل مقرون به صرفه تری پیدا کنند و به آنها اجازه خرید مستقیم از فروشندگان یا تامین کنندگان را بدهند.
طراحی سایت چند فروشندگی، از نظر زیبایی، کیفیت و کارایی به نسبت یک سایت فروشگاهی اهمیت دو چندان دارد. اگر قصد راه اندازی یک سیستم با فروشندگان مختلف را دارید، آشنایی با نکات رشد سایت چند فروشندگی برای شما میتواند مفید باشد. برخی از این نکات از منظر کسبوکار و برخی از منظر طراحی سایت میباشد.
بازار Niche انتخاب نمایید
اول از همه، مشخص نمایید که چه محصولات یا خدماتی در پلتفرم در دسترس خواهند بود. بهتر است برای صرفه جویی در منابع در شروع کار تمرکز خود را محدود کنید، نوع و دسته محصولات خود، مخاطبان هدف و مکان را مشخص کنید.
در همان ابتدا سعی کنید مصرف کنندگان منحصر به فرد خود را تعریف کنید و خواسته ها و نیازهای آنها را برآورده کنید. وقتی پلتفرم رشد کرد، میتوانید آیتمهای جدیدی اضافه کنید و مخاطبان هدف خود را گسترش دهید. حتما در طراحی سایت مارکت پلیس، گسترش پذیری را لحاظ کنید زیرا در آینده ممکن است با توجه به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان بخواهید ویژگی های جدید به سیستم خود اضافه نمایید.
از نقاط ضعف رقبا، نقطه قوت بسازید
رقبای خود را از نظر موجودی منحصر به فرد، کیفیت و کارایی وبسایت، کیفیت محصولات یا خدمات، نرخ کمیسیون برای فروشندگان، شیوههای بازاریابی، برنامه های وفاداری پیشرفته برای خریداران و… بررسی کنید و سعی کنید در جوانب مختلف بهتر عمل کرده و از آنها پیشی بگیرید.
یک لیست یا جدول از رقبا تهیه کرده و از جهات گوناگون آنها را بررسی کنید. قوت و ضعف آنها را بنویسید. نقاط قوت را در سیستم خود در نظر بگیرید و علت نقاط ضعف را جستجو کنید. سعی کنید با ارائه راه حل برای ضعف ها از آنها برای خود قوت بسازید و آنها را در سیستم خود پیاده سازی نمایید.
ویژگی های اصلی سایت خود را مشخص کنید
عملکرد سایت شما در جذب مخاطبان چه خریداران چه فروشندگان بسیار اهمیت دارد. لازم است فرایندهای سایت کاملا مشخص و ساده ایجاد شود. در هنگام سفارش طراحی سایت یک لیست از نیازمندیها تهیه کنید و با استفاده از مشاوره با کارشناسان متخصص شرکت این نیازمندیها را تکمیل نمایید. بهتر است مطابق نیاز مخاطبان فرایندهای سایت را در نظر بگیرید مانند بخش پشتیبانی در دسترس، فرایند خرید ساده، روشهای پرداختی و ارسالی متفاوت و…
استراتژی درآمدی انتخاب کنید
استراتژی درآمدی، مهمترین بخش هر کسب و کار است. استراتژی کسب درآمد مشخص می کند که چگونه از پلتفرم درآمد کسب خواهید کرد. این باید به شما امکان دهد درآمد پایداری داشته باشید و در عین حال شرایط مطلوبی را برای فروشندگان بالقوه فراهم کند. شما میتوانید یک راه درآمدی یا ترکیبی از روشهای گوناگون را در نظر بگیرید.
محبوبترین روشهای درآمدی در سایت چند فروشندگی عبارتند از: فروش اشتراک (حق عضویت)، کمیسیون (پورسانت)، فروش تبلیغات داخلی (مانند نمایش در جایگاه بالاتر) و خارجی (مانند تبلیغات بنری)، فروش ویژگیهای پریمیوم و…
ابتدا MVP ایجاد کنید
بهتر است ابتدا نسخه MVP راه اندازی کنید تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی نمایید. این سبب میشود نگاهی دیگر به ویژگی های اصلی بیندازید و آنهایی را انتخاب کنید که بدون آنها پلتفرم به درستی کار نمی کند. سپس، آنها را اجرا کنید. استفاده از بازخورد مخاطبان در ایجاد یک محصول بهتر به شما کمک خواهد کرد.
از مهم ترین مزایای ارائه MVP، این است که شما این فرصت را دارید که محصول (سایت) را در کمترین زمان ممکن عرضه کنید و صرفه جویی بیشتری در منابع، زمان و هزینه داشته باشید. هم چنین این موضوع باعث شناخت نیازهای مشتریان در اسرع وقت میشود. با مشورت با شرکت برنامه نویسی می توانید فازبندی و شروع کار خود را از مرحله MVP آغاز نمایید.
اهمیت طراحی را جدی بگیرید
برای سفارش طراحی سایت به یک شرکت معتبر و مجرب مراجعه نمایید و سایت و نمونههای آنها را بررسی کنید. طراحی، تأثیر زیادی بر احساسات و تصمیمات خرید مشتریان دارد. طراحی سایت می تواند به تنهایی عامل شکست یا پیروزی کسب و کار شما شود.
طرحی جذاب و در عین حال ساده برای کاربران خود در نظر بگیرید که در آن کاربر بتواند به راحتی محصول مورد نظر خود را بیابد، مسیر خرید را طی کند و از کار با سایت شما لذت ببرد. هم چنین بهتر است سایت شما مطابق ترندها و با استفاده از تکنولوژیهای روز پیادهسازی شود.
از سرعت سایت غافل نشوید! کاربران اغلب انتظار را دوست ندارند و این میتواند منجر به ترک سایت شود. همچنین از تصاویر و محتواهای مناسب و با کیفیت استفاده نمایید. اگر اطلاعات متناسب با نیاز کاربر در اختیار او قرار دهید، احتمال خرید را افزایش خواهید داد.
بازار خود را رشد دهید
کار در بازار آنلاین شما پس از راه اندازی متوقف نمی شود. شما باید راه هایی برای رشد پلتفرم خود بیابید. برای سهولت این کار چندین تکنیک تبلیغاتی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده نمایید. در ادامه به سه تا از مهم ترین روشها میپردازیم.
سئو سایت
مهم ترین روش سئو است. سفارش سئو سایت و بهینه سازی آن سبب افزایش بازدید سایت شما توسط کاربران هدف میگردد. سئو تضمین می کند که سایت چند فروشگاهی شما در بالای نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود. بهینه سازی وب سایت برای کلمات کلیدی مرتبط و افزایش تجربه کاربر، سئو به جذب ترافیک هدفمند و افزایش تبدیل کمک می کند.
رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود. این به طور مثبتی بر تصمیمات خرید تأثیر می گذارد. کاربرانی که از طریق گوگل و جستجوی عبارت کلیدی مرتبط وارد سایت شما میشوند، احتمال خریدشان بسیار بالاتر از سایر کاربران است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
تبلیغات در شبکههای اجتماعی متناسب با فیلد کاری خود میتواند کارآمد باشد. مثلا برای یک مارکت پلیس کاریابی تبلیغات لینکدین و برای یک مارکت پلیس پوشاک اینستاگرام مارکتینگ از روشهای خوب بازاریابی محسوب میشود.
کسبوکارها با تعامل با دنبالکنندگان از طریق نظرات، پیامها و پستها، میتوانند ارتباط عمیقتری با مخاطبان خود ایجاد کنند و نیازها و ترجیحات آنها را بهتر درک کنند. شبکههای اجتماعی یک محیط رایگان و با مخاطبان زیاد در اختیار شما قرار میدهند و شما با کمی خلاقیت و تلاش میتوانید از این محیطها بهره ببرید.
بازاریابی ایمیلی
حفظ مشتریان فعلی مهمتر از جذب مشتریان جدید است. بازاریابی ایمیلی در بازگشت مخاطبان و خرید مجدد میتواند کاربردی باشد. ایجاد لیست ایمیل راه خوبی برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی شما است. از این طریق شما میتوانید تخفیف ها، جشنوارهها یا محصولات مرتبط را مشتریان خود اطلاع دهید.
روشهای دیگری نیز برای بازاریابی و رشد بازار قابل استفاده است که باید متناسب با نوع و زمینه فعالیت انتخاب شوند. از جمله: بازاریابی پیامکی، تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات بنری در سایتهای مرتبط، استفاده از روش کد معرف و گیمیفیکیشن در سایت و…
سلام و ممنون از مطلب خوبتون
طراحی سایت چند فروشندگی و مدیریت آن فرایندی پیچیده است ولی اگر این فرایند به درستی اجرا شود قطعا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.